شهر سرگرمی

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات


رمانتی سیسم عصر روشنگری

 

رمانتی سیسم

 

 

اغاز قرن 19 را باید شروع عصر جدیدی در ادبیات اروپا دانست که دامنه ان تا امروز کشیده شده است این دوره جدید که باید ان را عصر رمانتیک نام داد  عصر طبقه بورزوازی شمرده می شود در این دوره تجمل و زندگی اشرافی همه اهمیت و نفوذ خود را از دست داد, قلمرو و اثار ادبی گسترش یافت, حالا دیگر شاعران و نویسندگان از طبقه های گوناگون جامعه بودند. ادبیات رمانتیک در قرن 19 در کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری به ظهور رسید.
در اغاز کلمه رمانتیک از طرف طرفداران مکتب کلاسیک برای مسخره به نویسندگان جدید اطلاق می شد و معنی نخستین ان مترادف با خیال انگیز و افسانه بود.
اصولا مکتب نخستین رومانتیسم انگلستان بود و از انجا به المان رفت و از انجا در فرانسه رسوخ کرد و سرانجام تا سال 1850 بر ادبیات اروپا مسلط شد.

رمانتی سیسم اصولی دارد که مهمترین انها عبارتند از:

ازادی:سال 1830 را سال انقلاب ادبی می دانند زیرا در این سال ویکتور هوگو و یارانش رمانتی سیسم را به عنوان مکتب ازادی هنر اعلام کردند بدین معنی که هنرمند هر بخشی از زندگی را که خواست می تواند ازادانه به تصویر بکشد

شخصیت: در حقیقت هنرمند رمانتیک که از قید و بند اشرافی کلاسیسم ازاد شده است می تواند من وجودی خود را در هنر مستقر سازد.

هیجان و احساسات: رمانتی سیسم مکتب دل است و دل باید بدون قید و بند سخن بگوید

کشف و شهود: رمانتیک ها با نوعی حالت عارفانه به زندگی می نگرند. لامارتین شاعر بزرگ فرانسه با تعریفی که از شعر بیان می کند بنیان کشف و شهود را در رمانتی سیسم به خوبی نشان می دهد و تایید میکند که شاعر رمانتیک یک عارف است. او می گوید: صمیمی ترین چیزهایی که قلب انسان مالک ان است و خدایی ترین اندبشه هایی که در مغز او راه دارد و درل امیختن مجلل ترین چیزهایی که در  طبیعت هست با خوش اهنگ ترین صداها شعر نامیده می شود


ادامه مطلب
نويسنده: طاهر تاريخ: جمعه 29 بهمن 1389برچسب:رمانتی سیسم,رمانتیک,ویکتور هوگو,گوستاو فلوبر,ویلهلم شلگل,فردریک,, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

وریسم/verisme

وریسم

 

 

این مکتب نخست در ایتالیا به وجود امد و در همان جا نیز از بین رفت پایه گذار ان جیوانی ورکا بود. او با

 

 

لحن سوزان و تند و خشن و بی پرده ای شیوه بیان نویسندگان قدیم ایتالیا را ا فلسفه اخلاقی توماس هاردی

 

انگلیسی درهم امیخت و مجموعه داستان قصه های روستایی و دو رمان بزرگ دیگر را خلق کرد.

 

این مکتب امروز به عنوان نمونه بی مانند هنر داستان سرایی ایتالیا تلقی می شود. خلاصه اینکه مکتب

 

وریسم تقلید و تلفیقی از مکتب رئالیسم و ناتورالیسم فرانسه است.

لوئیجی کاپوانا,ماریو پراتزی, خانم گراتسیا دلدا از جمله پیروان این مکتب هستند.

 

نويسنده: طاهر تاريخ: یک شنبه 24 بهمن 1389برچسب:وریسم,ایتالیا, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

نمادگرایی(سمبولیسم)

 

سمبولیسم

 

از نظر فکر,سمبولیسم بیشتر تحت تاثیر فلسفه ایده الیسم بود که از متافیزیک الهام می گرفت و در حوالی سال 1880 در فرانسه باز رونق می یافت. 

سمبولیسم هنر بیان افکار و عواطف نه از راه شرح مستقیم و نه به وسیله ی تشبیه اشکار ان افکار و عواطف به تصویرهای عینی ملموس,بلکه از طریق اشاره به چگونگی ان ها و استفاده از نمادهایی بدون توضیح برای ایجاد ان عواطف و افکار در ذهن خواننده است
اصول سمبولیسم

1_حالت اندوهبار و انچه را که از طبیعت موجب یاس و نومیدی و ترس است بیان می کنند.
2_به سمبل ها واشکال و اهنگ هایی که احساس ها نه عقل و نه منطق ان را پذیرفته است توجه دارند
3_اثاری که انها به وجود اورده اند برای هر خواننده به نسبت میزان ادراک و وضع روحیش مفهوم است,یعنی هر کس نوعی انها را درمی یاد و می فهمد.
4_انان تا حد امکان از واقعیت عینی دور شده و به واقعیت ذهنی پرداخته اند
5_چون انسان دستخوش نیروهای نا شناسی است که سرنوشت انان را تعیین میکند از این رو حالت وحشت اور این نیروها را در میان نوعی رویا و افسانه بیان میکند
6_میکوشند حالت های غیر عادی روانی و معرفت های نا به هنگامی را که در ضمیر انسان پیدا میشود و حالت های مربوط به نیروهای مغناطیسی را در اثارشان بیان کنند

7_به یاری احساس تخیل, حالت های روحی را در میان ازادی کامل با موسیقی کلمه ها و با اهنگ و رنگ و هیجان تصویر میکنند.

برخی از بزرگان مکتب سمبولیسم


1_شارل بودلر(1867_1821) شاعر,منتقد و مترجم فرانسوی اثر مشهور او گل های بدی است وی مترجم اثار ادگار الن پو به زبان فرانسه است.


2_ارتوررمبو(1891_1854) شاعر فرانسوی و از پیشروان سمبولیسم. دفتر مشهور شعر او اشراق و فصلی در دوزخ نام دارند.

3_استفان مالارمه(1898_1842) از شاعران سمبولیست فرانسه است وی موجزگو بود و در اثارش ابهام شعری فراوان دیده میشد. مالارمه در پی ان بود تا شعر را از بند امور مادی و محسوس برهاند.مهمترین دفتر شعر او بعد ازظهر یک فون و نظم و نثر است

4_ادگار الن پو (1849_1809) امریکایی. نخستین مجموعه اشعار او با نام تیمور لنگ در سال 1827 منتشر شد. مشهورترین شعرش کلاغ نام دارد که بیانگر اندوه شاعر در مرگ زنی زیباست. داستان های کوتاه او عموما پلیسی, وحشتناک و غیر مترقبه است مشهورترین این داستان ها عبارتند از جنایت در کوی غسالخانه_نامه ی دزدیده شده_سوسک طلایی_سایه

نويسنده: طاهر تاريخ: شنبه 23 بهمن 1389برچسب:سمبول,نماد,شارل بودلر,ارتور رمبو,استفان مالارمه,ادگار الن پو,, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

کلاسیسم

 

کلاسیسم

 

این سبک به ادبیاتی گفته می شود که پیش از پیدایش مکتب های دیگر و در فاصله قرن 15 و 17 در اروپا وجود داشت که خود از هنر روم و یونان تقلید شده بود.
در واقع هنر کلاسیک اصلی همان هنر یونان و روم قدیم است و مهمتریت قانون در نوشته و یا اثر کلاسیک تقلید از طبیعت است. اما نباید از این غافل بود که پیروان مکتب های دیگر نیز خود را ملهم از طبیعت می دانند.
در مکتب کلاسیک انواع اثار ادبی مانند طبقه های اجتماع با سلسله مراتب طبقه بندی شده است.

1حماسه و رمان

مشخصات حماسه عبارت است از عظمت و شکوه جنگجویانه ان و برجستگی موضوع و قهرمانان ان. در حماسه قهرمانا ملی را به عظمت خدایی می رسانند. انها از هر لحاظ کامل دلاور و شجاع با عزت نفس پاکدامن...می باشند و خطاهای انان نیز خالی از جنبه قهرمانی نیست.
شاهنامه فردوسی,ایلیاد هومر در اوج این داستان ها قرار دارند د وقتی داستان به جای شعر به صورت نثر بیان شود رمان به وجود می اید. در رمان نیز همان اصول حماسی بکار می رود با این تفاوت که در حماسه جنگ و در رمان عشق مقام نخست را به عهده دارد.



2ترازدی

ارسطو در تعریف ترازدی میگوید_ ترازدی عبارت است از تقلید یک حادثه ی جدی  و کامل و دارای وسعت معین با بیانی زیبا که زیبایی ان در تمام قسمت ها به یک اندازه می باشد و دارای شکل نمایشی باشد نه داستان و نه حکایت و با استفاده از وحشت و ترحم عواطف مردم را پاک و منزه سازد. قهرمان ترازدی نباید جنایتکار باشد ضمنا بسیار درستکار و پرهیزکار نیز نباید باشد,( باید از خوشبختی به تیره روزی افتاده باشد اما نه بر اثر جنایت بلکه ر اثر اشتباه) همچنان قهرمان ترازدی باید با اشخاصی که طرف مقابل او را در ترازدی تشکیل می دهند رابطه خانوادگی و یا حسی داشته باشد.

3کمدی

کمدی عبارت است از یک اثر نمایشی جالب که اشخاص انرا شخصیت های پایین تری نسبت به ترازدی تشکیل می دهند و حوادث ان از زندگی روزمره گرفته شده است. در کمدی اصیل (حقیقت نمایی) باید بیشتر از موارد دیگر لحاظ شود و باید پایان خوشی داشته باشد و حادثه ان نیز جنبه ابتکاری داشته باشد.

اصول و قواعد کلی این سبک به شرح زیر میباشد

*تقلید و نمایش از طبیعت =هنرمند کلاسیست بیش از هرچیز باید سازنده خوبی باشد

*توجه و تقلید از قدما =نگریستن و پروای بی اندازه به خداوندان ذوق و هنر باستان و یافتن بهترین و برجسته ترین قالب های هنری گذشتگان.


*اصل عقل = تاثیرات در این مکتب باید موافق با اصول عقلی باشد


*حقیقت نمایی=  قهرمانان این مکتب انچه را نیک است دارا می باشند

نويسنده: طاهر تاريخ: پنج شنبه 21 بهمن 1389برچسب:کلاسیسم,روم,یونان,کلاسیک,حماسه,رمان,ترازدی,کمدی,طبیعت, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

SHAHRESARGARMY@YAHOO.COM

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

راههای جاویدان شدن

© All Rights Reserved to ahooramazda.LoxBlog.Com | Template By: شهر سرگرمی